TRADUCTOR

jueves, 3 de noviembre de 2016








Des de la Confederació Espanyola d'Associacions de Pares i Mares de l'Alumnat (CEAPA), creiem que:

ELS DEURES SÓN UN MÈTODE D'APRENENTATGE ERRONI

Els deures, lluny de fomentar el desenvolupament integral de la persona, són l'herència nociva d'un mètode pedagògic obsolet que està basat en la memorització i en la repetició dels continguts. Es pretén encobrir la ineficiència d'aquest model educatiu amb una sobre acumulació de tasques a realitzar sense supervisió docent directa, la fi de la qual és derivar la responsabilitat d'aquesta ineficiència a l'alumnat i les seues famílies.

ELS DEURES SOBRECARREGUEN A l'ALUMNAT

La pressió institucional que es provoca amb aquestes tasques provoca una ampliació real de la jornada escolar de l'alumnat, que arriba a límits inacceptables. En ocasions, la jornada arriba a superar les 60 hores setmanals. Açò provoca que alumnes i alumnes visquen el seu procés educatiu com una pel·lícula contínua que els deixa habitualment sense possibilitat de descans real i els desmotiva per a implicar-se en un procés d'aprenentatge que els il·lusione.

ELS DEURES SUPOSEN UNA INTROMISSIÓ I INGERÈNCIA EN LA VIDA FAMILIAR I EL TEMPS D'OCI

Aquestes tasques, i les conseqüències que suposa no realitzar-les, fan que el temps familiar se supedita a la seua realització, alterant i impactant en la manera de comunicació familiar, generant tensions i influint negativament en el temps lliure i d'oci familiar. El Tribunal Constitucional va posar límits ja a la pressió institucional dels deures, establint que “el temps situat fora de l'horari escolar pertany als pares i és indisponible per a l'escola”. Els deures són, per tant, una ingerència en la vida familiar que es produeix per una errònia aplicació d'una llibertat de càtedra mal entesa.



ELS DEURES GENEREN SITUACIONS DE DESIGUALTAT ENTRE L'ALUMNAT

Existeixen factors com la quantitat de temps, els recursos econòmics disponibles o la qualificació del coneixement acadèmic dels pares i mares que influeixen directament en la realització dels deures. Es conforma així un “currículum ocult” per a l’alumnat que gens té veure amb la seua capacitat o el seu interès i que provoca, de manera objectiva, la desigualtat entre l'alumnat.
Aquelles famílies que no disposen de temps, no tenen la formació necessària o no posseeixen la capacitat de transmetre aquests coneixements, es veuen davant la tessitura d'haver de triar entre que els seus fills i filles s'enfronten en solitari a aquesta barrera educativa o pagar classes particulars o acadèmies, per a intentar evitar les sancions que produeixen en el si de les institucions escolars si els deures no són realitzats correctament. Aquestes sancions, com són per exemple la baixada de notes o els càstigs sense esbarjo, fan que el propi sistema educatiu genere desigualtats.

ELS DEURES VULNEREN ELS DRETS DEL XIQUET/A

L'aprenentatge integral comporta el respecte al temps lliure del xiquet o de la xiqueta. En aquest sentit, atenent a una visió de l'educació centrada en el desenvolupament de les persones, l'article 31 dels Drets del Xiquet estableix que “els Estats  reconeixen el dret del xiquet al descans i l'esplai, al joc i a les activitats recreatives pròpies de la seua edat (…) en condicions d'igualtat”.


ÉS NECESSARI PASSAR A l'ACCIÓ
Per açò, la Confederació Espanyola d'Associacions de Pares i Mares de l'Alumnat (CEAPA), impulsa i promou aquesta campanya de sensibilització i mobilització en contra dels deures escolars, que es basa en tres objectius:
Sensibilitzar sobre que una educació integral i moderna per al segle XXI no pot basar-se en models educatius del segle passat.
Alertar sobre l'impacte negatiu que els deures tenen en la vida diària, en la salut i en els drets dels nostres xiquets i xiquetes.

Mobilitzar en favor d'una educació integral, moderna, compromesa, basada i centrada en els alumnes i alumnes, en la seua formació integral i en la defensa dels seus drets, limitant les tasques escolars a l'àmbit i horari escolar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario